Η φούσκα των Logistics

L&M (τ. 100/Μάιος 2011) 


Η πρόσφατη μελέτη της ICAP για τα 3PL καταδεικνύει ότι ο κλάδος άρχισε να συρρικνώνεται.

Η σταθερή μείωση για 3η συνεχή χρονιά μετατρέπει την απλή διακύμανση σε τάση της αγοράς. Οι περισσότερες επιχειρήσεις προσπάθησαν να διαχειριστούν την κρίση διαχειριζόμενες τις επιμέρους δραστηριότητες. Δεν επενέβησαν, όμως, σε όλες τις δραστηριότητες ισομερώς. Η προσπάθεια μείωσης του  κόστους φαίνεται να έγινε ετεροβαρώς. Διακρίνεται, λοιπόν, από τη μελέτη ότι το συνολικό πακέτο υπηρεσιών που παρέχουν κατανέμεται ανάμεσα στην αποθήκευση και διαχείριση εμπορευμάτων τρίτων (56%), στη διανομή (28%) και στην ανασυσκευασία (4%) και το υπόλοιπο στην πληροφοριακή υποστήριξη.

Από τη μεριά τους οι 3PL διαχειρίζονται οι ίδιοι τις υπηρεσίες αποθήκευσης και εκχωρούν κι εκείνοι με τη σειρά τους σε τρίτους τις υπηρεσίες διανομής. Τα 2/3 της αξίας των υπηρεσιών αυτών αφορούν την αποθήκευση, δηλαδή τα πάγια των εγκαταστάσεων που θέλησαν οι αποθέτες να αποβάλουν από πάνω τους, δίδοντάς τα στις 3PL. Η κρίση των 3 τελευταίων ετών μείωσε την απαιτούμενη ζήτηση όγκων αποθήκευσης, αλλά οι πάγιες εγκαταστάσεις παρέμειναν οι ίδιες. Οι χρεώσεις των αποθετών διατηρήθηκαν σε επίπεδο ενοικίασης παλετοθέτησης κι όχι πτέρυγας (εξάλλου αυτό προσελκύει τους αποθέτες) με αποτέλεσμα να παραμένουν μεγάλα τμήματα αποθηκών κενά.

Το αποτέλεσμα είναι οδυνηρό. Τα πάγια διατηρούν το υπέρογκο κόστος χρήσης τους και δε συρρικνώνονται παρά τις προσπάθειες για λιτή διαχείριση των αποθηκών. Ίσως, ευθύνεται και η αδυναμία της επιχείρησης να προχωρήσει σε εσωτερικές ανακατατάξεις και περικοπές για λόγους εσωτερικής ισορροπίας. Αντίθετα, στο υπόλοιπο 1/3 που καταλήγει στη διανομή, υπάρχει μεγάλη συρρίκνωση. Η διαπραγμάτευση με εξωτερικό παράγοντα (διαμεταφορέα) δίνει την ευχέρεια της διαπραγμάτευσης για τη μείωση του κόστους. Το τμήμα αυτό δείχνει εξαιρετικά μειωμένο, ενώ την τελευταία 3ετία το κόστος διανομής μεγαλώνει, λόγω αυξήσεων στη συντήρηση των οχημάτων και στα καύσιμα, με αποτέλεσμα η συρρίκνωση του κέρδους να φτάνει σε επίπεδο εξαθλίωσης.

Συμπερασματικά, λοιπόν, οι 3PL συρρίκνωσαν  σε κόστος τη διανομή, αφήνοντας τεράστια περιθώρια περικοπών και ανασυγκρότησης για την αποθήκευση. Με τον τρόπο αυτό διατήρησαν σε υψηλά επίπεδα κόστους τις υπηρεσίες που παρέχονται εσωτερικά (κρατώντας εντός 3PL το κέρδος) και ΄΄ξεζούμισαν΄΄ τους εξωτερικούς παρόχους διανομής, τους διαμεταφορείς. Δεν υπολόγισαν όμως ότι το κέρδος έχει και υποχρεώσεις, που στην περίπτωσή μας ήταν πάγιες, και δημιούργησαν ένα βρόχο που τους δυσκολεύει να διατηρηθούν στην κερδοφορία. Με λίγα λόγια, δεν είναι απλό να κρατάς τα κερδοφόρα κομμάτια και να αφήνεις όσα μπορούν να συρρικνωθούν. Είναι μια άλλη ανάγνωση των αποτελεσμάτων της ICAP πίσω από τα γράμματα της οικονομικής συρρίκνωσης.

Η δημιουργία ενιαίου και συνεκτικού πλαισίου εφοδιαστικής, που συζητείται το διάστημα αυτό στο Υπουργείο Μεταφορών, διέρχεται υποχρεωτικά μέσα από την ένταξη όλων των λειτουργιών σε ένα κοινό θεσμικό πλαίσιο. Για τη μεταφορά ο πρόσφατος νόμος μας δείχνει τα βήματα της ολοκλήρωσης μιας τέτοιας προσπάθειας. Ένταξη, υπό τους όρους της νομοθεσίας στη μεταφορική αγορά, με δυνατότητα επέκτασης και στις λοιπές λειτουργίες της εφοδιαστικής.

Ι. Σιαμάς

Πρόεδρος Δ.Σ. ΠΕΕΔ