Εποχή ευκαιριών για συγχωνεύσεις διαμεταφορικών – εταιρειών Logistics


Ο νέος Πρόεδρος της ΠΕΕΔ στέκεται επικριτικά απέναντι στο προωθούμενο νομοσχέδιο για τις οδικές μεταφορές, ζητώντας από το κράτος την επέκταση της σύμβασης CMR και στις εσωτερικές μεταφορές, αλλά και των εκσυγχρονισμό της σύμβασης χερσαίας μεταφοράς.

 <<Κε Ανεζίνη αναλάβατε προσφάτως τη διοίκηση της ΠΕΕΔ για την επόμενη διετία, σε μια εποχή ομολογουμένως δύσκολη για τον Έλληνα διαμεταφορέα, με πολλά «ανοιχτά» ζητήματα. Ποιες είναι οι προκλήσεις που έχετε να αντιμετωπίσετε ως κλάδος στο άμεσο μέλλον;

Δυστυχώς, αναλάβαμε τη διοίκηση της ΠΕΕΔ σε μια πολύ δύσκολη χρονικά περίοδο, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

Τα τελευταία δυο χρόνια ακολουθήσαμε εξωστρεφή πολιτική, αλλά δεν γνωρίζω πόσο επιτύχαμε τους στόχους μας, καθότι οι περισσότεροι νομίζουν ότι διαδραματίζουμε το ρόλο του παραγγελιοδόχου.

Πάντως, επιδίωξη αποτελεί η οριζόντια θεώρηση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ώστε η όποια πρόταση επίλυσής τους να αφορά το σύνολο της χώρας και όχι μόνο την ευρύτερη περιοχή της Αττικής και της Βοιωτίας.

Όσον αφορά τις σχέσεις της ΠΕΕΔ με τους επίσημους φορείς και τα Υπουργεία, στόχο της νέας διοίκησης αποτελεί η συμμετοχή σε όλες τις επιτροπές και τις πρωτοβουλίες των Υπουργείων και φορέων, ώστε να ακούγεται η φωνή των διαμεταφορέων.

Ένα από τα καίρια ζητήματα για τον κλάδο σας αφορά στις χωροθετήσεις των επιχειρήσεων διαμεταφοράς. Ποιες είναι οι εξελίξεις που υπάρχουν όσον αφορά στον Ελαιώνα, όπου βρίσκεστε τώρα; Έχουν μετακινηθεί προς τον Ασπρόπυργο εταιρείες και με ποιες προοπτικές;

Η χωροθέτηση αποτελεί πάγιο πρόβλημα. Ο Ελαιώνας δυστυχώς δεν ενδείκνυται, διότι είναι εκτός σχεδίου. Όταν μια περιοχή είναι εκτός σχεδίου, δεν μπορείς να αναπτυχτείς.

Κάποια στιγμή στραφήκαμε σε εκτάσεις και περιοχές που ανήκουν σε ιδιώτες, όπως στον Ασπρόπυργο, αλλά τα κόστη ήταν απαγορευτικά.

Θα ζητήσουμε ακόμα μια παράταση δυο ετών για τον Ελαιώνα, η οποία λήγει το 2010. Ωστόσο, πρέπει να πάμε σε οργανωμένα εμπορευματικά κέντρα, είτε ιδιωτών, είτε του Δημοσίου.

Χώροι υπάρχουν, δεν θέλουμε να μας χαρίσουν τίποτα. Μάλιστα, με το που ακούστηκε ότι ετοιμαζόμαστε να μετακινηθούμε εν μέρει στο Ασπρόπυργο, οι τιμές απογειώθηκαν. Δεν θα γίνουμε θύμα κανενός επιτηδείου.

Από την άλλη πλευρά, το να πάει ο καθένας κάπου μόνος του, ανεβαίνουν πολύ τα κόστη. Πρέπει να δημιουργηθεί ενιαίος χώρος, όπως λειτουργούν σήμερα τα ΚΤΕΛ.  

Πιο αναλυτικά, η μετεγκατάσταση των διαμεταφορικών επιχειρήσεων, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του ΠΔ 79/2004, θα πρέπει να γίνει προς τα υπό ίδρυση εμπορευματικά κέντρα του Ν.3333/2005, ώστε η εφοδιαστική αλυσίδα να μην αντιμετωπίσει προβλήματα λειτουργίας και παράλληλα να υπάρχει αυτόνομο δίκτυο οδικής μεταφοράς προς τον αστικό ιστό της πόλης.

Είναι προφανές ότι η μετεγκατάσταση των επιχειρήσεων του κλάδου, στις νέες χωροθετήσεις, θα συμπαρασύρει παράλληλα και τον έλεγχο νομιμότητας λειτουργίας των υπολοίπων εγκαταστάσεων. Θεωρούμε ότι η ένταξη σε ενιαίους χώρους θα συμβάλλει, ώστε να:

• μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος του λεκανοπεδίου,
• μειωθεί η περιβαλλοντική επιβάρυνση,
• μειωθούν τα συνολικά χιλιόμετρα που διανύονται καθημερινά από τα ΦΔΧ,
• αυξηθεί η αποτελεσματική διακίνηση εμπορευμάτων.

Ο κλάδος ζητά τη βοήθεια της πολιτείας για την εξεύρεση λύσης στη μεταστέγαση των επιχειρήσεων μας, κυρίως με την ανάληψη άμεσης υποχρέωσης εκπόνησης διαγωνισμού για την κατασκευή εμπορευματικών κέντρων που να καλύπτουν κυρίως τις εσωτερικές εμπορευματικές οδικές μεταφορές.

Η ήδη υπάρχουσα πρόθεση λειτουργίας εμπορευματικών κέντρων τύπου ΟΣΕ δυστυχώς αφορά, κατά κύριο λόγο, την σιδηροδρομική μεταφορά με παρελκόμενες τις υπόλοιπες μορφές μεταφοράς.

Τυχόν συνέχιση της ανοχής για διαφορετική διάσπαρτη ανάπτυξη των διαμεταφορικών επιχειρήσεων, φοβόμαστε ότι δυστυχώς θα επιφέρει: α) περαιτέρω αύξηση του κόστους διανομής και περισυλλογής εμπορευμάτων β) ακόμα περισσότερα χιλιόμετρα με περισσότερες στάσεις φορτοεκφορτώσεων γ) μεγαλύτερη περιβαλλοντική επιβάρυνση δ) δυσβάστακτη αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου στον αστικό ιστό.

Πώς βλέπετε την πιθανότητα εγκατάστασής σας στο μελλοντικό Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο;

Μέσα στο Θριάσιο υπάρχουν 200 στρέμματα αδιάθετα. Ζητάμε να μπούμε και εμείς στο κέντρο ιδιωτών.

Αρκετοί συνάδελφοι προσανατολίζονται προς το Θριάσιο, αν και ακόμα δεν έχει κατασκευαστεί το κέντρο, το οποίο βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία. 

Η έλευση της Cosco στον ΟΛΠ και στα εμπορεύματα του ΟΣΕ θα έχει ευεργετικές συνέπειες για εσάς; Θα αυξηθεί το μεταφορικό έργο;

Εμείς δεν έχουμε επαφή τόσο με το κοντέινερ. Πολύ λίγα έρχονται σε εμάς. Δεν νομίζω ότι θα έχει άμεση επίδραση. Ελπίζω, πάντως, το εμπόρευμα να παραμένει στην Ελλάδα και να γίνεται η διακίνηση από εδώ και όχι να πηγαίνει αλλού.

Η οικονομική κρίση έχει συντελέσει σε κλείσιμο εταιρειών; 

Δεν έχουν κλείσει ακόμα εταιρείες, όλοι περνάνε δύσκολες ώρες, γιατί είμαστε εξαρτημένοι από μεγάλες εταιρείες, οι οποίες καθορίζουν τους όρους πληρωμής.

Το μεταφορικό έργο έχει πέσει 10-15% σε σχέση με πέρυσι. Εφέτος, το πρώτο τρίμηνο έχει μεγαλύτερη πτώση και αυτή φοβάμαι ότι θα συνεχιστεί, εξαιτίας των νέων μέτρων της κυβέρνησης.

Τα κόμιστρα έχουν πέσει;

Τα κόμιστρα είναι χαμηλά, εξαιτίας του ανταγωνισμού και της μείωσης έργου. Δεν ξέρω όμως πόσο θα αντέξουμε σε αυτή τη λογική.

Το νέο σχέδιο νόμου για τις οδικές μεταφορές θα σας επηρεάσει; Κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση; 

Στο τομέα του εκσυγχρονισμού έχει θετικά σημεία, στον τομέα της απελευθέρωσης δεν νομίζω ότι διαφοροποιείται από το υπάρχον καθεστώς.  Εμάς σαν ΠΕΕΔ, δεν μας επηρεάζει σε απόλυτο βαθμό. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι άδειες, όχι μόνο δεν έπεσαν, αλλά αυξηθήκαν για ένα φορτηγό. Η βασική μας αντίρρηση έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι εμπορευματικές μεταφορές πρέπει να διέπονται από τους ίδιους νόμους. 

Γενικότερα, δεν νομίζω ότι θα αλλάξει κάτι από τη προώθηση του σχεδίου νόμου για τον εκσυγχρονισμό των οδικών μεταφορών. Για να αλλάξει κάτι, πρέπει να τονωθεί το μεταφορικό έργο.

Σε περιβάλλον κρίσης, με τη ρευστότητα να παραμένει καθηλωμένη, υπάρχουν εταιρείες – μέλη σας που να σκέφτονται να διευρύνουν τις δραστηριότητές τους και στο κομμάτι των Logistics και της παροχής 3PL υπηρεσιών; Θεωρείτε ότι μια τέτοια προοπτική είναι βιώσιμη και με τι όρους θα μπορούσε να γίνει;

Πιστεύω προσωπικά στις συγχωνεύσεις εταιρειών του κλάδου. Αν δεν γίνουν συγχωνεύσεις, αν δεν γίνουμε μεγάλες εταιρείες, να κάνουμε πλήρη Logistics, δεν νομίζω ότι θα μπορέσουμε να επιβιώσουμε.

Το βασικό έργο των logistics το κάνουμε εμείς, εκτός από την αποθήκευση και το Picking.

Περιγραφικά, κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι διεξάγουμε υπηρεσίες courier με τιμές διαμεταφοράς, καθώς μπορούμε, ακόμα και ένα μικρό δέμα, να το παραδώσουμε, σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας, εντός 24 ή και 48 ωρών.

Πλέον, μπορούμε να ανταγωνιστούμε σε ταχύτητα τα courier.

Με τις εταιρείες Logistics δεν είμαστε ανταγωνιστές, είμαστε συνεργάτες. Το ευκταίο θα ήταν να γίνουν περισσότερες συγχωνεύσεις διαμεταφορικών με logistics, παρά διαμεταφoρικών με διαμεταφορικές, δηλαδή να γίνουν εταιρείες που να τα περιλαμβάνουν όλα.

Πάντως, έχουμε να αντιμετωπίσουμε αθέμιτο ανταγωνισμό από πολλές πλευρές, όπως τα ΚΤΕΛ (μεταφορά εμπορευμάτων χωρίς παραστατικά), αλλά και τα πλοία, όπου με μια απλή φορτωτική μεταφέρεις εμπόρευμα.

Εκτός των ανωτέρω, η είσοδος των βουλγάρικων, των κυπριακών μεταφορικών εταιρειών αποτελεί απειλή για το κλάδο και όλα αυτά, επειδή δεν υπάρχει έλεγχος από τα Μεικτά Κλιμάκια Ελέγχου.

Στις προτεραιότητες του νέου Δ.Σ., αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων σας, είχατε αναφέρει ότι στόχοι για το επόμενο διάστημα είναι και η επέκταση της σύμβασης CMR και στις εσωτερικές μεταφορές, αλλά και ο εκσυγχρονισμός της σύμβασης χερσαίας μεταφοράς. Θέλετε να μας πείτε λίγα λόγια παραπάνω;

Τα θέματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι πολλά και η νέα διοίκηση καλείται να επιδιώξει τη δρομολόγηση των καλύτερων δυνατών λύσεων.

Επιδίωξη αποτελεί ο εκσυγχρονισμός της μεταφοράς, ο οποίος διέπεται ακόμα από νομολογία (εμπορικός νόμος) του 1835.

Σήμερα, η ευθύνη πέφτει όλη στον μεταφορέα και στον διαμεταφορέα. Ωστόσο, αντίστοιχη ευθύνη πρέπει να αναλάβει ο παραλήπτης και ο αποστολέας. Η σύμβαση CRM, κάποια στιγμή, πρέπει να εναρμονιστεί και στην ελληνική νομοθεσία.

Συνοπτικά, τα πιο καίρια ζητήματα έχουν ως εξής:

– Χορήγηση ΦΙΧ και στις διαμεταφορικές επιχειρήσεις μέχρι 4 τόνους για αστικές και μόνο μεταφορές, κατ’ ισομοιρία με όλες τις άλλες ομοειδείς επιχειρήσεις (ταχυμεταφορές, ΕΛΤΑ) που κατ’ ουσίαν εκτελούν το ίδιο έργο.

– Διαφοροποίηση της ευθύνης του διαμεταφορέα με προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας (Εμπορικός νόμος) προς αυτήν της Ευρώπης, με υιοθέτηση των όρων της συνθήκης CMR σε ότι αφορά τον επιμερισμό ευθύνης μεταξύ αποστολέα, παραλήπτη και διαμεσολαβούντων.

– Η νομοθεσία ορίζει ποια φορτία θα μεταφέρονται με πιστοποιητικά ADR και ποια με πιστοποιητικά FRC. Ο έλεγχος νομιμότητας της μεταφοράς θα δώσει κίνητρο στις επιχειρήσεις να επενδύσουν στους νόμιμους τύπους αμαξωμάτων, θα προστατεύσει την ασφάλεια κατά τη μεταφορά, αλλά και τη δημόσια υγεία.

– Ζητείται η απλοποίηση του Άρθρου 16 του ΚΒΣ, με την απαλλαγή της υποχρεωτικής έκδοσης του αντιτύπου 2 για τον αποστολέα στην περίπτωση μηχανογραφημένης έκδοσης φορτωτικών. Αντ’ αυτού παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης αντιγράφου μέσω της ΕΑΦΔΣΣ, όποια στιγμή το ζητήσει ο αποστολέας.

Ζητείται δυνητικά να εκδίδονται φορτωτικές, χωρίς να αναφέρεται το κόμιστρο και να ακολουθεί η έκδοση εγχρήματου τιμολογίου κάτι αντιστοιχία με το ΔΑ και το τιμολόγιο, που ισχύει σε όλες τις λοιπές συναλλαγές.

Ποιες είναι οι δράσεις που θα ακολουθήσετε το προσεχές διάστημα;

Μέσα από τη διοργάνωση εξειδικευμένων σεμιναρίων για τα μέλη θα επιδιωχτεί η μεγαλύτερη συσπείρωση όλων των υπηρεσιών του κλάδου.

Σε πρώτη φάση, τα σεμινάρια θα αφορούν θέματα κοστολόγησης.

Επιδίωξη παραμένει ο διπλασιασμός των μελών μας. Τώρα είμαστε 150 μέλη.

Μάλιστα, πήραμε την απόφαση να κατεβάσουμε στο ελάχιστο το δικαίωμα εγγραφής στο Σωματείο μας. Πρέπει να ενώσουμε τις δυνάμεις μας (στην Αθήνα μόνο λειτουργούν διάσπαρτες  500 επιχειρήσεις του κλάδου) για να πετύχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα.

Ι. Ανεζίνης

              Πρόεδρος Δ.Σ.