Άνοιγμα επαγγελμάτων στην Ελλάδα

L&M (τ. 102/Ιούλιος – Αύγουστος 2011)


Η απελευθέρωση των αγορών δεν εφαρμόζεται σε κάθε τομέα με τον ίδιο τρόπο, αλλά έχει κάποιες βασικές αρχές. Από νομικής πλευράς ισχύει από τις 2 Μαρτίου 2011 ο νόμος 3919 για την επαγγελματική ελευθερία και την κατάργηση των αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και στην άσκηση των επαγγελμάτων. Έτσι, καταργούνται οι περιορισμοί άσκησης επαγγέλματος βάσει πληθυσμιακών κριτηρίων, οι γεωγραφικοί περιορισμοί, οι διοικητικές εκτιμήσεις για τη χορήγηση αδειών, η τιμολόγηση υπηρεσιών κ.α.

Παράλληλα, δόθηκε αποκλειστικό περιθώριο 4 μηνών, ώστε κάθε αρμόδιος Υπουργός, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Υπουργού Οικονομικών, να εντάξει τις πιθανές εξαιρέσεις που δεν προέβλεψε ο νόμος, με Π.Δ. ημερομηνίας ως τις 2 Ιουλίου για λόγους δημοσίου συμφέροντος και μόνο. Στην περίοδο αυτή, κανένα επιπλέον επάγγελμα δεν εξαιρέθηκε από το νόμο.

Ερμηνεύοντας πολιτικά την παραπάνω επιλογή αλλά και τους χειρισμούς, φαίνεται ότι στο 4μηνο αυτό έγινε μια προσπάθεια εισαγωγής νέων κανόνων στον κλάδο, χωρίς να είχε ξεκαθαριστεί αν επρόκειτο για εξαίρεση ή για μια απλή οργάνωση του κλάδου. Αν ο κ. Ρέππας επιθυμούσε να εξαιρέσει τα ταξί ή τα ΚΤΕΛ (θα προκύψει αργότερα το πρόβλημα), θα έπρεπε να το γνωρίζει και ο τότε Υπουργός Οικονομικών κ. Παπακωνσταντίνου, αφού θα έπρεπε μέσα σε 4 μήνες να συνυπογράψει το κοινό Π.Δ. εξαίρεσης. Επίσης, θα έπρεπε να το γνωρίζει και ο κλάδος των ταξί και να επισπεύσει τη διαδικασία, ώστε να μην φτάσει οριακά στην καταλυτική ημερομηνία της 2ας Ιουλίου. Αλλά το εν λόγω Π.Δ. δεν ήταν έτοιμο για ΦΕΚ.

Στον ανασχηματισμό της 17ης Ιουνίου, με το νέο πια υπουργό κ. Ραγκούση, το σχέδιο δεν είχε περάσει από προληπτικό έλεγχο του ΣτΕ και δεν γνωρίζουμε αν είχε και την έγκριση του νέου υπουργού Οικονομικών κ. Βενιζέλου. Έτσι, στην καλύτερη περίπτωση υπήρχε η διάθεση έκδοσης Π.Δ. και πολύ απλά χάθηκε το 4μηνο, ενώ στη χειρότερη καθυστέρησε εντέχνως, ώστε να εκπνεύσει η προθεσμία. Το επόμενο ή και παράλληλο βήμα θα είναι η απελευθέρωση του επιβατικού κομίστρου, ώστε τα οφέλη της απελευθέρωσης να καταλήξουν στην κατανάλωση.

Όμως, το συμπέρασμα είναι ακόμα πιο βαθύ. Η περίφημη δημόσια διαβούλευση δεν διενεργείται για τα σχέδια Π.Δ., απαξιώνεται η συμφωνία των φορέων κατά την ολοκλήρωση της νομοθεσίας, δεν υπολογίζονται οι μελέτες και εφαρμόζονται εντελώς καταχρηστικές εξουσιοδοτήσεις νόμων, χωρίς να ορίζονται συγκεκριμένα όρια.

Οι βουλευτές που ψήφισαν το νόμο ρίχνουν ευθύνες στον Υπουργό που τον εφαρμόζει, σα να μην γνώριζαν τι εξουσιοδοτήσεις παραχωρούσαν. Τελικά, είναι εξαιρετικά δύσκολο να αντιμετωπίζεις την αλήθεια, κι ακόμα δυσκολότερο να καλείσαι να εφαρμόσεις τη νομιμότητα που εσύ ο ίδιος επέλεξες.

Ιωάννης Σιαμάς

Πρόεδρος Δ.Σ. ΠΕΕΔ